Blog

De dilemma’s van het thuiswerken

De dilemma’s van het thuiswerken

Zoooo, dat was me een weekje wel. Het einde van de eerste lockdown week in 2021 is aangebroken. Een week waarbij keuzes moesten worden gemaakt waar ik voor maandag nog nooit over nagedacht had. Een week met dilemma’s die nieuwe vaardigheden en inzichten met zich meebrachten. Want; Doe ik een strakke spijkerbroek aan of houd ik mijn campingsmoking aan? Ontbijt ik voor de dagopening of er na? Laat ik de kinderen een rondje vertellen of behoud ik zelf de regie? Deel ik mijn scherm of wil ik de gezichten kunnen blijven zien? Welk antwoord geef ik op de vraag waarom sommige kinderen wel naar school mogen? Hoe reageer ik op ouders die klagen over de lockdown en het thuisonderwijzen van hun kinderen? Geef ik tijdens de 1 op 1 momenten extra instructie of speel ik een spelletje? 


Maar het was vooral de week waar Willeke Alberti al eens over zong. Een week van samen zijn, samen lachen en samen huilen. Huilen omdat we weer samen waren en lachen om de mooie spontane momenten met elkaar. Een week waarbij ik mij des te meer realiseerde welke belangrijke rol wij in het leven van onze leerlingen vervullen. Hoe ik ze zag opbloeien tijdens de contactmomenten en hoe ze gaande de week steeds meer contact zochten. Soms om uitleg te vragen en soms om gewoon even te kletsen. Ik spreek voor mijzelf als ik beken dat ik hier wel een beetje tegenop zag. Contact via een scherm, en meer dan woorden over en weer kon je elkaar niet gegeven dacht ik. Nu aan het einde van de week weet ik wel beter. Het echt even tijd hebben voor elkaar en elke leerling even de waardering geven die hij/zij zo hard nodig heeft kan beter dan ooit. 

Start schooljaar 2020/2021

Start schooljaar 2020/2021

Nog maar een paar dagen en dan zijn alle scholen weer in bedrijf. Leerlingen mogen na een geweldig zonnige vakantie weer terug naar hun vrienden, leraren en het vaste ritme. Een moment waar menig leerkracht en schoolleider zich op verheugt maar ook een moment waarop de zorgen weer beginnen. Hoe zal het jaar verlopen? Zullen er mensen uitvallen, zwanger worden of misschien Corona krijgen? Hielke voor de klas biedt hulp bij het uitvallen of ondersteunen van leerkrachten en docenten.

Het nut van aardrijkskunde

Het nut van aardrijkskunde

“Aardrijkskunde waar heb ik dat nou voor nodig? Ik heb toch Google Maps!” Een uitspraak die ik als aardrijkskunde docent vaker hoor. Gelukkig is aardrijkskunde meer dan alleen topografie. Sterker nog, aardrijkskunde zit in alles om ons heen. Het helpt om de wereld om je heen te begrijpen.Neem als voorbeeld deze gisteren gemaakte vakantiefoto. Aan verschillende aspecten kun je al zien waar deze genomen is. Als je dat weet kun je ook bedenken waar dit dorp zich door kenmerkt, in welk bijzonder gebied dit dorp ligt, welke functie dit in de omgeving heeft en wat daar voor nodig is en welke relatie het met water heeft.Vragen die in dit geval dit dorp en zijn functie helpen verklaren en bijdragen aan het begrijpen van de omgeving om ons heen.

Tip; leuk om aan de hand van een bij de belevingswereld aansluitende foto begrippen te zoeken.

I did what i love and i love what i did.

I did what i love and i love what i did.

De zomervakantie is begonnen en daarmee is mijn eerste opdracht afgelopen. Toen de scholen weer open konden mocht ik op het SO de rol van juf Hielke in groep 3 vervullen. Een super leuke en uitdagende opdracht waar ik enorm veel heb mogen leren. Leren van de kinderen en leren van de collega’s. Dit is precies de reden waarom ik er voor heb gekozen om als invalleerkracht aan het werk te gaan en niet ergens een vaste aanstelling te zoeken. Ik ben van mening dat elke school iets unieks heeft en vind het interessant om hier van te leren. Door als ZZP’er aan de slag te gaan kan ik scholen ondersteunen met mijn diensten en zelf op verschillende scholen rondkijken om mij verder te ontwikkelen. Dit bedankje van een van de kinderen geeft mijn gevoel van de afgelopen periode perfect weer. I did what i love and i love what i did.

Les op afstand van elkaar voor elkaar

Les op afstand van elkaar voor elkaar

Tijdens het Kamerdebat (27-03) werd gesproken met de woorden: ‘’Houd afstand van elkaar voor elkaar.’’ Afstand in de letterlijke betekenis van het woord maar gelukkig niet in de figuurlijke. Door de hedendaagse technologie is het mogelijk om in contact te blijven met elkaar. Contact met ouderen maar ook met jongeren. Het onderwijs vindt steeds beter zijn weg in het op afstand ondersteunen en begeleiden van kinderen/jongeren in hun ontwikkeling. Ook Hielke voor de klas draagt hier aan bij. Door het verzorgen van lessen op afstand of het ondersteunen van ouders in hun nieuwe rol als onderwijsgevenden.

Een zelfstandige een meerwaarde?

Een zelfstandige een meerwaarde?

Al eerder heb ik omschreven waarom een zelfstandige meerwaarde in het onderwijs kan bieden. Leren en informatie opnemen doet ieder op zijn eigen tempo en op zijn eigen manier. De een geeft voorkeur aan het eindeloos herhalen van een filmpje en de ander heeft na één keer een tekst lezen de kennis in zijn hoofd. Om alle visuele leerstijlen ook te kunnen dienen hierbij een filmpje waarom een zelfstandige in het onderwijs een meerwaarde kan bieden.

De corona-huiswerk-crisis,

De corona-huiswerk-crisis,

Een virus dat onze samenleving in zijn greep heeft. Scholen zijn gesloten en leerlingen zitten thuis. Een vertrouwde plek maar wanneer het op schoolwerk aan komt ook een lastige plek. Afleiding en frustratie liggen op de loer. Scholen geven huiswerk mee te om de achterstand zo veel mogelijk te beperken en ouders proberen met man en macht hun kinderen te ondersteunen. Onderwerpen passeren de revue die ouders vaak 30 jaar gelden voor het laatst gezien hebben: Hoe zat het met Pythagoras en wat hadden de moesson en Steenbokskeerkring ook alweer met elkaar te maken?Om ouders en scholen steun te bieden in deze moeilijke tijd is het platform leraar op afstand opgericht. Hier kunt u terecht met uw vragen bij leerkrachten en vakdocenten. Nieuwsgierig? Kijk eens op www.leraaropafstand.nl